Time flies! - Reisverslag uit El Puerto de Santa María, Spanje van Sytske Kloosterman - WaarBenJij.nu Time flies! - Reisverslag uit El Puerto de Santa María, Spanje van Sytske Kloosterman - WaarBenJij.nu

Time flies!

Blijf op de hoogte en volg Sytske

18 Oktober 2014 | Spanje, El Puerto de Santa María

Hola a todos

We zitten hier alweer dik een maand, time flies!!!
Ondertussen hebben we alweer heel wat beleeft hier in het nog altijd zonnige Spanje.
Ik heb mijn plekje gevonden, en voel me aardig thuis.

Er is al 2 keer bezoek bij ons geweest. 30 September kwamen Anne (zus van Martje) en haar vriend Wolter ons opzoeken. Hun bleven een week in Spanje. We hebben veel leuke dingen met ze gedaan:
Tapas gegeten, Cadiz bezocht, met paard en koets door de stad en vooral veel terrasjes gepakt.
Die vrijdag toen ze hier waren zijn we opstap geweest met de Amerikanen. We werden opgehaald door Jeff en Brent. Een hele route stond op de planning voor die avond. Eerst gingen we naar een Irisch bar. Hier kwamen 4 vrienden van hun. Gezellig! Bij de Irisch bar hebben we wat gedronken.
De volgende stop was Molly’s, dit is een karaokebar . Hier was een Oktoberfest. Daarna gingen we naar de volgende halte: Nino Perdio, een discotheek/club in het centrum. Saxon ging helemaal los met z’n rare dansmoves haha. Erg gezellig avondje gehad.
Het tweede bezoek waren mijn ouders! Die zijn hier van dinsdag tot vrijdag geweest, heel kort maar we hebben zeker wel genoten. Ik had 2 dagen vrij genomen van stage zodat ik deze dagen met hun kon doorbrengen. De eerste dag nam ik ze mee naar mijn stage. Voorgesteld aan iedereen en een rondleiding gegeven. De kinderen kwamen als aapjes naar ze toe. Wel leuk dat hun dat nu ook in het echt zien. Ze waren erg onder de indruk. Daarna zijn we door Puerto de Santa Maria gelopen. Ik heb ze het strand, het kasteel, de kerk en het centrum laten zien. Die middag toen Martje weer uit stage was gingen we met de boot naar Cadiz. De boot schommelde nogal, hele hoge golven! In Cadiz hebben we een citysightseeing bustour gedaan. We hebben het moderne gedeelte, en het oude gedeelte van Cadiz bekeken, dit was de moeite wel waard. Die avond lekker uiteten geweest en weer terug naar de boot. Onderweg lopen we over het plein waar we nog even zitten omdat we moeten wachten op de boot, hier krijgen we een life concertje van een mannetje met een gitaar. De volgende dag zouden we wel eens even met een auto naar Gibraltar. En neee daar zijn we niet geweest. In Spanje is niks duidelijk aangegeven op de weg dus we wisten niet waar we heen moesten. Dommm. Om nu iedereen te vragen en lang te zoeken hadden we ook geen zin in, zonde van de dag, dus zijn we maar naar Rota geweest. Het was mooi weer dus lekker over het strand gelopen en ondertussen wat terrasjes gepakt. Na Rota zijn we naar Chipiona gereden waar echt geen hol te beleven was. Iedereen lag vast nog op bed (siësta). Dus we zijn maar weer naar Santa Maria gereden. Het laatste avondje met heit & mem. We hebben Mexicaans gegeten en zijn daarna lekker het terras op geweest. Er kwam weer zo’n leuk mannetje bij ons tafel staan en begint volop te zingen (dit doen ze wel vaak hier). Erg vals dus ik steek m’n vingers maar in mijn oren maar hij blijft fanatiek doorgaan. Eindelijk loopt hij weg. Als laatst weer even bij ons buiten op het terras zitten. Martje pakt het gitaartje erbij en we maken er nog een gezellig laatst avondje van. De volgende dag brengen we hun vroeg naar het station. Tot over 2 maandjes!

We zijn nu 2 keer naar school geweest in Cadiz. Dit was best bijzonder. Iedereen kijkt je aan. We kwamen in een klas met mensen die ons ook wel heel interessant vonden. Even voorstellen en we kregen allemaal vragen naar ons toe geworpen. Heel leuk. Het eerste dagje was dus alleen maar wat praten in heeeel gebrekkig Engels. De meeste mensen kunnen geen Engels, sommigen een heel klein beetje. We zijn in 2 klassen geweest. De mensen uit ons klas zeiden dat ze heel gelukkig zijn omdat we bij hun in de klas zitten en dat ze ons erg leuk vinden. De 2e dag dat we naar school gingen was eergister. We kwamen weer in dezelfde klas als de vorige keer. EHBO was de eerste les die we kregen. Het wordt allemaal in het Spaans uitgelegd dus we zitten er eigenlijk alleen maar een beetje bij. Bietsje dom sjen dus. De lerares had het wel een beetje voor ons opgeschreven in het Engels dus we wisten waar het over ging Na dit lesje zouden we een rondleiding krijgen. Nou, we kwamen niet verder dan de tweede klas. Hier werden we aan de praat gehouden. Weer voorstellen aan een klas en weer allemaal vragen beantwoorden. Dit was een klas dat een opleiding doet over het gehoor ofzo. Ze wilden met een apparaatje in ons oren kijken om te laten zien wat hun daar allemaal leren. Nee bedankt was ons antwoord. Een andere jongen ging het doen, wij konden op de computer mee kijken. Geloof me dat wou je niet zien, het was echt goor. Na school zijn we heel even Cadiz in geweest. We gaan nu elke vrijdag naar school met prima tijden: Van een uur of 10 tot half 2.
Dat is geen straf!

Met ons huisbaasje Patrick gaat het ook nog goed. We worden vaak uitgenodigd om te eten en drankjes te drinken, en we gaan weleens met hem en zijn vrienden het centrum in. Vanavond gaan we bij hem Paella eten. Bah, rijst met vis, typisch Spaans. Hij is ook al 1 keer een beetje boos op ons geworden. We hadden perongeluk een paar dingen kapot gemaakt wat de schoonmaakster gevonden had. En we lagen een paar dagen achter met de huur, oeps beetje vergeten. Hij zei dat we voorzichtig moesten doen anders zou hij wel even optreden en ons eruit kicken. Dat moeten we niet hebben! Gelukkig is dat over. We kunnen goed met hem opschieten.

Stage is nog steeds hetzelfde. Saai! Er wordt hier totaal geen aandacht en liefde aan de kinderen gegeven dus dat proberen wij maar zoveel mogelijk te doen. Het huiswerk dat de kinderen moeten maken stelt niks voor. Het is allemaal al voorgemaakt, dus ze kunnen er geen eigen fantasie in stoppen en leren er weinig van . Voor de rest doen de kinderen weinig op zo’n dag. Ze hebben maar 2 bakken speelgoed waar ze soms mee mogen spelen. Als ze dit niet mogen, lopen ze maar wat rond door het lokaal. Heel anders dan in Nederland dus.

Als we opstap gaan, gaan we meestal met de Amerikanen. We zijn laatst ook een keer met Patrick en zijn Spaanse vrienden het centrum ingeweest, en we zijn 1 keer met Marta opstap geweest. Dat was vorige week. Er was hier monkeyweek, dit is een soort rock festival. Marta werkt ook op ons stageplek. Haar vader is eigenaar van discotheeks en kroegjes hier. Nino’s, Gold, Milgaros en TK3. Dit is ideaal want we komen nu overal gratis in. Marta haar broer Ricardo, die beveiliger is in Gold laat ons altijd binnen, in Nino’s hebben ze gezegd dat wij geen entree hoeven te betalen dus daar komen we ook gratis binnen. Goed geregeld! TK3 is ergens buiten de stad aan het strand. Dit is een soort bar. Het is hier super mooi. Laatst zijn we daar met Jeff en Saxon heen geweest om wat cocktails te drinken. Genieten. We worden overal zo aangekeken hier. Opstap komen er steeds mensen op ons af om met ons te praten, of ze vragen of we met ze willen dansen, en dit gaat echt de hele nacht door….

We zijn ook al naar wat andere plekjes geweest: Jerez de La Frontera & Puerto Real. In Jerez de La Frontera gingen we shoppen. Het winkelcentrum ligt ver van het treinstation dus we moesten er met de bus heen. Na 2 uren zijn we er eindelijk terecht gekomen. Omdat niemand hier Engels kan moet je alles dus met handen en voeten wat proberen te vragen. In Puerto Real gingen we Geldou en Afrida opzoeken. Wow wat een dode boel. Ik ben blij dat ik in Santa Maria zit want daar is echt geen hol te beleven.

Volgende week maandag komt Anja al met Johanna. Gezellig! Lekker met zijn allen opstap dus. De week daarna komen Annewies en Martje haar vader, dan komt mijn broer, en daarna komen Martje haar opa & moeder. Helemaal vol gepland dus.

Ik vind mijn blog zo wel lang genoeg. Vanavond gaan we met Patrick en zijn vrienden Paella eten, en daarna gaan we met Marta en haar vrienden opstap in Gold.

Tot de volgende keer!

• 19 Oktober 2014 - 01:46

Anja:

Tot snel poepieeeee!
    Super leuk om weer te lezen xxxxx

• 29 Oktober 2014 - 11:38

Esther:

Hoi Sytske,

Leuk hjear om te lêzen wast do allegjearre beleefst yn dat fiere Spanje.
    Wat nuver dat er hast neat foar de bern te dwaan is bij de berneopfang. Dat binne we jirre wol oars went ja.
    kist ondanks de taalbarrière een bytsje prate mei de bern. Die kinne fansels nog gjin Engels.
    Mooi dat jim leuke minsken treffe, dat hjeard ek by san reis. Utgean, oars ite, dingen besjen, minsken treffe.
    Leuk om sa mei te meitsjen. Genytsje der mar goed fan.

Leafs en groeten fan ús allegaerre
    Peke, Marrit, Rienk en dyn nicht Esther

• 03 November 2014 - 18:44

Janke En A3:

Hoi Sytske

Sjonge jonge wat een verhaal, leuk hoor, wat een belevenissen en fijn dat je het naar de zin hebt.
    Je bent nu al weer een anderhalve maand in Spanje, dus al weer op de helft. En je leert zo natuurlijk een hele vracht leuke nieuwe mensen kennen, die straks allemaal naar St.Nicolaasga willen komen
    Kun je al een aardig mondje Spaans praten of is het en erg moeilijke taal om zo maar even te leren.

Heit en mem zijn inmiddels al weer thuis en hadden hele verhalen, nu binnenkort je grote broer nog op bezoek, leuk hoor. En het lekkere weer, dat is natuurlijk helemaal toppy.
    Hier hebben we ook nog hele fijne zonnige dagen gehad, A3 en ik hebben gisteren nog lekker ge BBQ t op ons terras bij het water, heerlijk. We hadden nog BBQ vlees in de diepvries en zodoende kwam het ons goed uit, dan is dat ook maar weer op zo voor de winter. En dat op 2 november in dit koude kikkerlandje

Ben je inmiddels weer opgeknapt, we hoorden dat er een griepje naar je was overgewaaid en dat je net de volgende dag naar school moest waar je juist zo'n zin in had. Ja prachtig weer en toch krijg je de griep.

Wij gaan ons de komende weken weer geheel wijden aan het cadeautjes kopen voor onze kleinkinderen i.v.m. Sinterklaas en dan is Rienk ook nog 2 december jarig, dus feest op alle mogelijke manieren. Hij wordt ook al weer 7 jaar en moet in december voor zijn A diploma zwemmen.

Hier gaat alles goed, we kijken al weer uit naar je volgende verhaal, groetjes ook aan je vriendin Martje, Liefs Janke en A3